Lars Flak

Lars Falk

Kandidat kommunfullmäktige

Vem är Lars Falk

Läkare (och civilekonom). Född (1943) och uppvuxen i Flen och återvänt efter studierna till kommunen där jag verkat som läkare. På fritiden är jag engagerad i föreningslivet bl.a. i Flens Friidrottssällskap, SPF seniorerna och Hembygdsföreningen.

Varför engagerade du dig politiskt?

Jag har alltid varit intresserad av politik och ”känt” mycket för min hemkommun och också tyckt att fler borde engagera sig politiskt. Därför grundade och ledde jag det lokala partiet Alternativ 2000, som med viss framgång verkade 1994 – 2014, och från den tiden har jag en gedigen kunskap om kommunen och dess politik. Jag finns nu i liberalerna, då det är det parti som mest motsvarar mina värderingar, och som också visat ett nytänkande vad gäller kommunens utveckling.

Hur skall vi göra för att Flen ska bli möjligheternas kommun?

Vi skall erbjuda en god servicenivå för alla våra medborgare. Därför vill jag arbeta för en trygg och säker äldreomsorg, och en skola där alla elever får lyckas, samt slå vakt om vårt livaktiga föreningsliv med alla dess eldsjälar. Den kommunala demokratin skall fördjupas och vi politiker måste bli bättre på att lyssna på medborgarna och värdera alla de tankar och idéer som finns här.

Dessutom måste vi värna en god ekonomi i vår kommun. Förutom att satsa på kommunens utveckling måste vi arbeta både förebyggande och långsiktigt. Satsningar idag exempelvis på barn med särskilda behov i skolan ger inte bara mänskliga vinster utan också ekonomiska besparingar i framtiden. Jag tror att det går att spara på, och effektivisera, den kommunala administrationen. Vi måste också satsa mer på den egna personalen och mindre på konsulter och liknande.

Vilka är de största politiska utmaningarna som Flens kommun står inför?

Att utveckla kommunen med fler arbetstillfällen och invånare är en ödesfråga, det är endast så vi kan få möjlighet till en god välfärd för alla våra invånare. Dessutom måste politikerna i Flen kliva fram, tydliggöra sina mål och flytta fram sina positioner. Vi måste därtill skapa en anda av framtidstro i hela vår kommun.

+4670-543 24 46 ...