Monica Falk

Kandidat kommunfullmäktige

Vem är Monica Falk?

Jag är född och uppvuxen i Flen. Återvände sent 70-tal med familj efter studier i Uppsala och Linköping.

Har varit yrkesverksam inom utbildningssektorn som språklärare, rektor, förvaltningschef samt haft olika lärar- och chefspositioner inom högskole-/universitetsvärlden. Jag har också jobbat som lärare i ledarskap på ett amerikanskt college under ett antal somrar. Har även varit med och utvärderat ett
antal nationella och internationella projekt.

På fritiden har jag engagerat mig ideellt i olika organisationer som t ex Rädda Barnen, Flens Golfklubb och SPF Seniorerna Flensbygden. Jag har även varit politiskt aktiv i det lokala partiet Alternativ 2000 och suttit i olika nämnder.

Varför engagerade du dig politiskt?

Jag engagerar mig nu politiskt igen eftersom jag är övertygad om att Flens kommun erbjuder en mängd möjligheter som måste tas tillvara.

Hur ska vi göra för att Flen ska bli möjligheternas kommun?

Vi behöver en tydlig politiska agenda med konkreta mål som våra tjänstemän kan arbeta utifrån. Vi behöver tydliggöra att i ett framgångsrikt samhälle hänger allt ihop. I förskola och skola lägger vi grunden för framtiden. Genom att stödja näringslivet och hjälpa till att motivera nya entreprenörer och företag att etablera sig här ger vi förutsättningar för egenförsörjning och yrkeskarriärer. Genom
att möjliggöra ökat bostadsbyggande får vi fler invånare. Genom att erbjuda ett värdigt åldrande med god omvårdnad visar vi att vi bryr oss om alla hela livet.

Vilka är de största politiska utmaningarna som Flens kommun står inför?

Det kommunala uppdraget är komplext och vi behöver bli bättre inom många områden, men vi ska också vara stolta och lyfta fram det som är bra. Vi behöver skapa framtidstro och engagemang hos våra invånare och vi behöver bli fler.

+4672-210 88 82 ...