Stefan Sandberg

Kandidat kommunfullmäktige

Vem är Stefan Sandberg?

Vem är du? Berätta lite om din bakgrund.

Jag och min fru Anette flyttade till Flens kommun 2020 då vi hittade ”vår plats på jorden” här.

Flens kommun har så mycket bra och vackert att erbjuda så det var omtumlande att höra den uppgivenhet och missnöjdhet som vi ofta möttes av bland kommuninvånarna när vi bosatte oss här. Därför bestämde jag mig för att bli lokalpolitiker och försöka driva på utvecklingen för ett bättre Flen, en möjlighet som nuvarande styre har tappat bort på vägen.

Jag är helt övertygad om att alla vi som bor i kommunen har en inneboende kraft och vilja att bidra till det goda samhället. Det är vi lokalpolitikers uppgift att stimulera och släppa lös alla dessa goda krafter och tillsammans bygga det goda samhälle vi alla tror på. Med det goda samhället menar jag i detta sammanhang vår kommun, där fler skall ha ett jobb att gå till, barnen skall gå i en riktigt bra och trygg skola, där alla får tillgång till bra service och god vård i livets alla faser.

Varför engagerade du dig politiskt?

För att jag tror att vi alla behöver bidraga till vårt samhällsbygge någon gång i livet. När jag kom till Flen och såg vad som skulle kunna bli så mycket bättre bestämde jag mig för att kliva på tåget som politiker.

Hur ska vi göra för att Flen ska bli möjligheternas kommun?

Genom att fokusera på att ge människor goda livschanser. Att använda dessa chanser får människor som är vuxna och friska själva ta ansvar för. För detta krävs att vi fokuserar på kommunens kärnverksamheter som skola, integration, företagande, god vård och omsorg. Fortsätta att bygga vidare på det fantastiska kultur- och turistutbud som redan finns i kommunen och göra det än mer känt i hela Sverige.

Vår närhet till flera större städers arbetsmarknad och högre utbildning ger fantastiska möjligheter, för oss som bor här idag och för nya kommuninvånare, att kombinera detta med ett boende med hög livskvalitet i Flens kommun till mycket rimliga kostnader. Det är en fantastisk konkurrensfördel jämfört med många andra kommuner.

Vilken är de största politiska utmaningar som Flens kommun står inför?

Vi måste vända den negativa befolkningsutvecklingen Flen har haft under många år genom att erbjuda intressanta arbetstillfällen, boende med hög livskvalitet och en fantastisk skola (både kommunal såsom friskolor) som ger alla barn möjligheten att nå sin fulla potential.

Vi måste också förbättra möjligheterna att kunna bo kvar i kommunen när vi blir äldre då det egna boendet inte fungerar på grund av nya livsförutsättningar.

Dessa utmaningar och möjligheter behöver tas om hand så snart som möjligt för att vi skall förtjäna känslan att vara Sörmlands hjärta, och vem vet Flens kommun kanske kan bli sedd som hela Sveriges hjärta en dag.

Jag vet i alla fall att vi Liberaler har många konkreta och bra förslag som kommer snabba på takten att nå åt det hållet.

+4670-656 12 09 ...